10 Ocak 2008 Perşembe

Politik Tüketici kimdir?

Tüketeceği ürünleri seçerken, üretici firmaların, başta çevresel duyarlılık, politik (ve hatta ideolojik) tutumlarını göz önünde bulunduran, "bilinçli tüketici" tanımının da ötesindeki tüketici grubu.

Şahsi görüşüm; Mevcut dünya düzeninde varlıklarına inanmadığım, en uygun ifadeyle, şekilci yaklaşım sergileyen tüketiciler.

Neden böyle düşünüyorum açıklayım. Son zamanlarda ülkemiz inanılmaz bir kutuplaşma yaşıyor. Bu kutuplaşmada ikon haline gelmiş bazı sermaye grupları da mevcudiyetlerini adeta savundukları ideolojilerin neferleri gibi haykırmakta sakınca görmüyorlar.

Tüketici ne yapıyor? Her şeyin farkında. Kimisinin işine geliyor, -benim de içinde bulunduğum- büyük çoğunluk umursamıyor, kimisi de avaz avaz bağırıyor; "Bu ürünleri almayın!" diye. İşte politik tüketici dediğimiz kavram tam da burada ortaya çıkıyor.

Herkesin çevresinde belli şirketlerin ürünlerini tüketmeyen insanlar vardır.

En sevdiğim insanlardan birisi, bu şirketlerin en popülerlerinden birinin ürünlerini kesinlikle tüketmiyor, alanlara aldırmıyor.

Öte yandan, kendisine neden yabancı menşeili bir gazlı içeceği içtiğini, bir zamanlar toplumsal boyutta kısa vadeli boykot ettiğimiz bir ülkenin gıda markasının ürünlerini tüketmesini, yine aynı ülke menşeili alışveriş merkezinden alışveriş yapmasını, ev temizliği ve kişisel bakım ürünlerinde neden küresel bir şirketin markalarını tercih ettiğini soruyorum, ama cevap beni tatmin etmiyor;

-Onlar ayrı.

Politik olunacaksa benim cevabım şöyle olacaktır; Hayır, değiller!

Zira içtiği gazlı içeceğin terör örgütlerine finansman sağladığı, tercih ettiği alışveriş merkezinin Afrika'dan ucuza işçi getirterek ne şartlarla çalıştırdığı, ev temizliği ve kişisel bakım ürünleri sağlayan firmanın da pazarlarını genişletmek amacıyla hangi ülkelerle ne gibi ilişkiler içerisinde olduğunu ve çevresel duyarlılıklarını herkes biliyor.
Ama herkes işine geldiği gibi davranıyor!

Kaç çocuk piyasada istediği çikolatayı bulamazsa ideolojik nedenlerle ötekinden uzak durur?
Kaç kadın, normalde kullandığı bebek bezini piyasada bulamazsa ötekini almak yerine çocuğunun altına bez bağlar?
Kaç baba Pazar günü eve yapacağı alışverişin daha pahalı olacağını, trafiğin ve yolun zaman kaybettireceğini bile bile 20km ötedeki başka bir alışveriş merkezini ideolojik sebeplerden dolayı tercih eder?
Örnekleri çoğaltabiliriz...

Kimse alınmasın ancak Politik Tüketici, naçiz fikrimce, arz fazlasından dolayı şımarmış tüketicidir.

Tepkiler tutarlı ve makul nedenlerle yapılırsa anlam kazanır. Bugün Facebook'ta 38bin'i aşkın üyesi olan bir Politik Tüketici grubu gördüğümde, grubu kurucularından birinin BAT'de (British American Tobacco) çalışan bir birey olduğunu görüyorum ve bıyık altından gülüyorum.

Cumhuriyet misyonerliğini tercihe ve alım gücüne dayalı bir tepkiye indirgeyecek kadar küçümsemeleri ve bunu yapan insanların ülkemize zehir satan, bunu da gururla lanse eden insanlar olmaları bana müthiş bir karamizah anlayışına sahip olduklarını gösteriyor.

En acı tarafı ise 38bin -göreceli olarak- kentli, okumuş, belli kültürel birikim sahibi insanın çıkıp "Bu ne perhiz, bu ne lahana turşusu?" dememiş olması.

Siz de politik bir tüketici olduğunu düşünenlerden misiniz? O zaman kaldırın kafanızı, politik tüketici olarak yaşamaya çalışırken düşen standartlarınıza ne kadar fazla tahammül edebiliyorsunuz...

1 yorum:

Hüseyin dedi ki...

Eren eline sağlık gayet güzel bir yazı olmuş, konuyla ilgili şu yazı ve şu yazıya da bakabilirsiniz.