28 Ağustos 2007 Salı

Çağrışım yaptıranlar ve diğerleri...


Bu yazı size ne ifade ediyor? Birçoğunuza koca bir hiç.
Herhangi bir çağrışım yaptı mı? Yapmamış olmalı.
Bu tabela sizce ne tabelası olabilir? Café? Saat dükkanı? Kuaför?
Cevabı vereyim, hiçbiri.

Fotoğrafı Ukrayna - Odessa'da çektim. Çok az insan İngilizce konuşabildiğinden, dil sorunu yaşadığım bir yer olarak hafızamda yerini aldı. Öyle ki, karnımı doyurmak için girdiğim cafelerde İngilizce menü bulamayıp, soluğu McDonald's'ta aldığımda, siparişimle ilgilenen kızdan, oldukça popüler ve kolay bir seçim olan Big Mac menüsünü , iletişim problemimiz yüzünden 8 dakikada alabildim.

McDonald's'ı nasıl tanıdım? O kocaman, M şeklindeki "arch"ından.
Honda'yı nasıl tanıdım? Logosundan.

Düşünüyorum da, Türk şirketlerinden kaçını, ismi Rusça yazılsa tanıyabiliriz? Hangisinin logosu, Nike gibi, McDonalds gibi, Honda gibi iz bıraktı hafızamızda?

Efes Pilsen, Turkcell, Eczacıbaşı, Petrol Ofisi... Bunlar benim aklıma gelenler.
İsmi Rusça yazılsa da gerek logosuyla, gerek kimliğiyle, gerekse de diğer brand equity öğeleriyle bütünleşmiş, tanınmak için ismine gerek duymayan kaç Türk firması geliyor aklınıza?

2 yorum:

h k dedi ki...

hürriyet,tofaş
bulamadım:)
bi de logoyu görmeden önce koska mı bu acaba dedim (helva markası:))

esrArengiz dedi ki...

benim de aklima Turkcell'den başkası gelmedi.

fakat adamlar markaların ismini bile kendi dillerinde yazdırabiliyorsa bunu alkışlamamk lazım. ha dediğin gibi ingilizce konuşanın az olması mesele değil.

küresel markalar ülkemize girmeye başladığında cümbür cemaat ing konuşmuyorduk. bir de hala yandan yemiş ingilizce-türkçe konuşan vatandaşlarımız var, o da ayrı. velhasıl köydeki cevat dayı da ingilizce bilmiyor ama "nayk" diye okuyor markayı.

logo meselesine ise hiç giresim yok :)