7 Ağustos 2007 Salı

Büyük seçim Mc Menüsü

"Mc Donald's kapılarını 05'te açacak" haberini gazetede görmüştüm. Ama ilgimi çeken kısmı haberin detayları oldu.

Bizim de her köşe başında büfelerimiz ve cafelerimiz var. Kimisi kendi çapında markalar, ama neden ulusallaşamadıklarını düşünürdüm.
Çünkü menülerine baktığınızda herşey vardır ve bununla övünürler. Daha fazla satmak için daha fazla ürün menüye tıkıştırılır, komplike menüler yaratılır. Aynı şeyi son yıllarda Mc Donald's ta yapıyor ve menülerine tavuk, salata, vejetaryen burgerler, dondurma gibi alakasız kalemler (şimdi de tahıl ürünleri ve meyveler!) ekli
yor. Kendi tabirleriyle menülerini "Super Size" ediyorlar.

Bazı sorularım var, ve cevabı tek;
Mc Donald's'ın uzmanlığı ne? Mc Donald's'ın en iyi yaptığı şey nedir? İnsanlar Mc Donald's'a ne yemeye gider? Mc Donald's denince akla ilk gelen ürün nedir?

-Hamburger ve türevleri (Cheeseburger, Big Mac vs.)

Ben tavuk yemek istediğimde Kentucky'e, pizza istediğimde Pizza Hut'a, dondurma istediğimde Ali Usta'ya giderim. Kahvaltı etmek istediğimde de, simitçilerden birinde çay-poğaça-simit üçlemesiyle kahvaltı edeceğim.


Yeni hammaddenin üretimi ve satın alımı, işlenmesi, dağıtımı, istiflenmesi, servisi derken, maliyetler artıyor. Büyük çoğunluk hamburger için geldiğinden, menüdeki yeni ürünlerin satışı var-yok arası oluyor ve bu yüzden zarar ediliyor.

Mc Donald's bu konuda çok zarar etti, ama halen niye ısrar ediyor? Yalnızca Mc Donald's değil, hemen her restoran zinciri aynı hataya düşmekte. Pizza Hut'ın menüsünde tavuk kanadı görebiliriz örneğin.

Kendilerini sıradan restoranlardan-cafelerden bu denli farklılaştıran ve marka imajlarını uzmanlıklarıyla inşa eden bu şirketlerin, geldikleri noktalarda böyle yanlış atılımlar yapmalarını
hayretle izliyorum.


Hazır konu açılmışken bir de konu dışı hatırlatma yapayım, Cnbc-e'de bu akşam çok
eğlenceli bir belgesel-film var; Super Size Me.
Filmin claim'i "Yemek yeme alışkanlıklarınızı sonsuza dek değiştirecek!". Bu belgesel bende gerçekten etki yarattı, izlemenizi tavsiye ederim.

5 yorum:

Zafer Yılmaz dedi ki...
Bu yorum yazar tarafından silindi.
Zafer Yılmaz dedi ki...

Amerikan kültürünü anlamak mümkün değil, hızlı tüketim ve obezlik had safhada olunca McDomald's ın neden sabahın 5inde dükkan açacağını anlamak daha da kolaylaşıyor.

Benim küçüklüğümde Wendy's vardı, Amerika hala boy gösteriyorlar ama nedense Türkiye'de tutmamış olacak ki artık hiç göremiyorum.Mac'den çok oradaki hamburgerleri severdim ben.
Neden göbekli olduğumu da şimdi daha iyi kavrayabiliyorum :)

Güzel ülkemde de 5 te açılsın, sabah kahvaltı niyetine bol peynirli bi Quarter Pounder (tavsiye ederim :p ) menü alırım, en super size ından :)

Daha Obez bir Amerika için, mcdonald's ı gönülden kutluyorum.

h k dedi ki...

Habere göre burger kingde aynı şeyi yapıyormuş, amerikalılarla ilgili bi bildikleri var demekki. ama Türkiye'de 5te açarlarsa 5 saat boş otururlar kesin:)

turuncu dedi ki...

claim? iddiası desek daha hoş olmaz mı?

Eren Kumcuoğlu dedi ki...

turuncu;
Türkçe kelime kullanımına teşvikini takdir ediyorum. Ben de alışveriş yaptıktan sonra "total ne kadar?" demiyorum, ancak burada olmaz.
Çünkü meslek grubumun terminolojisi içerisinde "claim" daha yoğun biçimde kullanıldığından, bu formda anlaşılırlığı oldukça yüksek. Zaten bu terminoloji içerisinde claim, iddia'dan biraz daha yoğun anlam içeren bir kelime olarak karşımıza çıkıyor. İnsanlar dikkatini toplamış okurlarken oraya iddia gibi kötü bir çeviri atmak olmaz. Bu bana, "focus group"a odak grubu demek kadar anlaşılmaz geliyor.