21 Ağustos 2007 Salı

In-store


Büyükçe bir süpermarketimizde gezinirken içki reyonunda gördüğüm wobbler'lar (aslında bunlara wobbler mı demeliyim bilemiyorum).

Özellikle Tekel kaldırıldıktan sonra piyasadaki içki sayısında oldukça farkedilir bir artış oldu. Çeşit sayısı bakımından en büyük gelişmeyi gösteren içkiler elbette ki rakılar. Bu rakı bolluğunda geri planda kalan diğer ürünlere de wobbler yapmış Mey İçki. Çok ta dikkat çekici ve güzel durduğunu söyleyebilirim.

Malum, rakının müdavimleri, sadık bir kitlesi vardır, lansman haricinde ekstralara pek ihtiyaç duyulmaz. Tüketiciyi, rakı hariç, yeni ya da piyasadaki mevcut ürünlere yöneltmenin yolunun ya promosyonlu ürünlerle, ya da kararın büyük bölümünü etkileyen, mağaza içerisindeki satın alma anında dikkatlerini çekerek olduğuna inanıyorum. In-store communication bu yüzden bu kadar önemlidir ya zaten.



Cin gibi bir içkiyle alakam olmadığı halde, ürün, wobbler'ları görünce gözüme çarptı ve inceledim. Aynı şey Binboa votka için de geçerli. Benim Smirnoff gibi çok spesifik bir tercihim var, dolayısıyla Binboa'yı asla tercih etmem. Ancak yine inanıyorum ki, promosyon bardak verdiklerini gören bir çok tüketici, satın almasa dahi Binboa'ya şöyle bir bakacaktır.



Bir de Lokka vardı, üzerinde 5 kere damıtıldığı yazan, adını çok duyduğum, son zamanların
"trendy" votkalarından biri. Mey İçki belli ki atağa kalkmış, her ürününe promosyon, hiç olmazsa wobbler gibi şeyler yapıyorlar. Lokka'da da "shot bardağı" promosyonu var. Standın başında duran görevli hanımefendi "Ürünlerimizi çok mu beğendiniz de fotoğrafını çekiyorsunuz" deyince fotoğraf işi yattı (Bilen bilir, supermarketlerde fotoğraf çekmek tekin değildir). Konuyu dağıtmak için "Aa Lokka'da da promosyon varmış" dedikten sonra aramızda şöyle bir diyalog geçti;

Görevli -Evet, piyasadaki en iyi votkadır
Eren -Öyle mi?
Görevli -Evet, Smirnoff'tan daha iyidir yani
Eren -Peki, Lokka'nın farkı nedir?
Görevli -Ya.. Elma suyuyla süper gidiyo! Biz bu akşam içicez mesela...
Eren -Afiyet olsun

Her şey iyi güzel de, buradaki en pahalı mağaza içi iletişim mecrası olan "temsilci" korkunç. Haydi sen davranış bilimleri ya da tüketici davranışını bilemeyebilirsin ve benim tercihim olan rakip markayı kötülersin, ama sana ikinci şansı verip senin markanın farkını sorduğumda verdiğin cevap ta neyin nesi? Elma suyuyla süper gidiyo!

Biraz pratik zeka. Ürünü kullanmışsın ama hakkında hiç bir şey bilmiyorsun. En azından şişenin üzerindekileri oku. 5 kere damıtıldığı orada yazıyor -ki anladığım kadarıyla bu proses markanın diğer votkalar arasındaki farklılaşma nedeni. Mey bence acil olarak saha elemanlarının donanımını artırmalı.

İş ilanlarında hep "analitik düşünce yapısına sahip" diye bir madde vardır, her ilanda özellikle belirtildiğinden anlamını çoktan yitirdiğini sanırdım. Yanılmışım.

3 yorum:

Zafer Yılmaz dedi ki...

vay be dünyanın en iyi içki markasından bile iyiymiş bu lokka. Sloganı neymiş merak ettim, lokum gibi lokka filan herhalde.

Piyasada premium vodkalar varken, hem de bazıları gözle görülür güzellikte bardaklar veriyorken, kim gider shot bardağı için lokka alır tartışırım.

in smirnoff we trust :)

Adsız dedi ki...

Düzeltme yapmak isterim: Wobbler değil neckhanger yani boyunluk olarak geçiyor Tekel Cin'in üzerindeki promosyon malzemesi.

Lokka'nın farkı da dünyada sayılı üzüm alkolünden üretilen yumuşak içimli bir votka olması. Şişesinin dünyaca ünlü Landor designs tarafından tasarlandığı, tadının da Remy Martin'in ünlü degüstatörü Robert Leaute tarafından yaratıldığını eklemek isterim..

Eren Kumcuoğlu dedi ki...

Teşekkür ederim. Boyunluk olduğunu ben de geçtiğimiz günlerde öğrenmiştim, bir kez daha hatırlamak iyi oldu.

Evet, Lokka'nın hammaddede ve üretim sürecinde bir farklılık olduğu gerçek. Ancak yorumunuzdaki "Şişesinin dünyaca ünlü Landor designs tarafından tasarlandığı, tadının da Remy Martin'in ünlü degüstatörü Robert Leaute tarafından yaratıldığını eklemek isterim" cümlesine takıldım. Bir kaç gündür yazıyorum, size de sorayım;
Bu, tüketiciyi neden ilgilendirsin?

-Çünkü şişesi güzel,
-Çünkü tadı güzel,

Eğer buna iyi bir cevap verebiliyorsak (ikinci cevap gibi), belki o zaman bu isimler bize bir anlam ifade edecektir. Yine de, tüketici tadını beğenmezse tadının Robert Leaute tarafından yaratıldığı bir fark yaratmayacaktır.

Selamlar.