6 Mart 2008 Perşembe

Axe Türkiye'de ne yapıyor?

Galiba hiç bir şey. TV'de seneler önce (çocukluğumda) yayınlanan Axe reklamının geçenlerde yine gördüm. Bu filmin tek farkı casting'di, senaryo, sanat yönetmenliği ve diğer unsurlar çocukluğumdaki filmle aynıydı.


Sene 2008, ben Axe'ın yurtdışı örneklerini gördükçe "acaba yaratıcı olmak konusunda çok mu kısırız, yoksa Axe'taki marka yönetimi ekibi Türkiye'yi muhafazakar bir ülke olarak mı görüyor?" diye düşünüyorum.

Çünkü ülkemizdeki Axe uygulamaları, markanın yurtdışındaki imajının aksine son derece uslu kalıyor. Yalnızca tehlikesiz imalarla "yaramaz marka" imajı verilmeye çalışıyorlar, ama etkide zayıf kalıyor, insanlara çarpmıyor.

Axe benim en başarılı bulduğum, hatta uygulamalarını hayranlıkla izlediğim markalardan biridir. Elbette yurtdışı için konuşuyorum. Çünkü tabularla adeta dalga geçen tavrı ve aşırı özgüveni olan bir marka olarak, küstah duruşu her zaman gerek pazarlamacı rolümle gerek tüketici rolümle cezbetmiştir.

Bizdekilerin yanında, yurtdışı örneklere bakalım.

Axe Meksika için Pulse Tester adında bir advergame hazırlamış, nabız atışları hızlanırken ritmi yakalamaya, bu arada karşınızda dans eden ve gittikçe erotik hale gelen şov arasında kalıyorsunuz. Eğlenceli ve cüretkar...

Arjantin'de yapılmış başka bir kampanya. Axe 3, farklı fiziksel ve kişilik özelliklerine sahip kadınların birbirleriyle eşleştirilmesi üzerine yapılmış çok başarılı bir kampanya. Görselleri, kampanya mekaniği ve sonuçları burada.

Axe duş jeli için yapılmış bir gerilla uygulaması.

Bir başka başarılı kampanya ve kampanya dahilindeki advergame daha. Kahramanımızla bizi kovalayan kızlardan kaçıyoruz, biz kaçtıkça kızlar koşu tempolarını yükseltiyorlar, bu esnada yine sürpriz videolar var.

Japonca bilmiyorum, ama başka bir siteden girip Japonya'da ne yapmaya çalıştıklarını anlamaya çalıştım. Axe Effect etkileşimli bir web uygulaması, katılımcılar halka açık yerlerde "Axe etkisi"nin görüldüğü anları fotoğraflamaya, hatta videosunu çekmeye çalışıyorlar. İnsanları izinlerini almadan görüntülemek sıkıntı yaratacak bir durum olsa da, bu kampanyanın kuralları kimseyi afişe etmemek üzere olması muhtemel. Çok kışkırtıcı ve ses getirici bir uygulama olduğu ortada.

Diğer örnekler burada ve burada.


Markanın "uslu" durmasıyla ne demek istediğimi anlatabildiğimi umuyorum.

5 yorum:

Burcu Tüzün dedi ki...

Aynı şeyi ben de düşünmüştüm. Almanya' daki bir reklamlarını görünce. Koku olarak da özellikle Afrika' sını çok beğendiğim - hatta itiraf ediyorum bir zamanlar dayanamayıp kullandığım- bu inanılmaz cezbedici koku bizde pek bir uslu. Türkiye' yi pazar olarak görmediklerini düşünmüyorum. Ama stratejik olarak çok da önem vermiyor olmalılar. Veya yurtdışındaki Müslüman ülke duruşumuz devrede.

Hoş şöyle bir düşündüm şimdi. Aklıma hiç bir parfüm ve deodorant markası gelmiyor bu ülkede çok kışkırtıcı işler yapan. Cezbedicilikten anladığımız yarı çıplak, bol kaslı ve duştan yeni çıkmış bir erkek ve elinde parfümü. Hiç bir şekilde cinsellik, çekicilik, şehvet vs çağrıştırmıyor. Pekiyi ama Allah aşkına kaç kişi masum düşüncelerle parfüm satın alıyor? Dürüst olalım :)

Oysa koku sadece ne güzel kokuyorsun dedirtiyorsa işe yaramıyor demektir. Koku etraftaki insanların ilginç hareketlenmelerine neden olabiliyorsa, çaktırmadan boynunuzu veya elbiselerinizi koklamak gibi, işte sistem işliyor derim ben.

Eren Kumcuoğlu dedi ki...

Burcu;
"Türkiye' yi pazar olarak görmediklerini düşünmüyorum."

Bu cümle ışığı yaktı. Yazıyı yazarken hiç düşünmemiştim, Türkiye'de deodorant kullanan insanların oranı nedir ki zaten? =) Bununla ilgili bir araştırma okumuştum ve inanılmaz düşük olduğunu hatırlıyorum. Muhafazakar görüşün ötesinde pazar olarak görmemekte geçerli sebepleri olabilir...

Teşekkürler Burcu =)

Burcu Tüzün dedi ki...

Ehehehe ama ben inatla Türkiye' yi pazar olarak görmediklerini düşünmek istemiyorum. :)

Zafer Yılmaz dedi ki...

Son deodorant'ım Axe ve oldukça başarılı buluyorum [nokta :) ]

Adsız dedi ki...

Yillardir ben de bir tuketici olarak bunu düşünmüştüm ve burada böyle bir konudan bahsedildiğini okuyunca hamen 1-2 satır yazmak istedim...
AXE ,benim bildiğim yurt dışında kalitesiyle tanınan bir markadır.
Ben yıllardır AXE duş jellerimi Almanya'dan yer yıl gelen bir arkadaşıma ısmarlarım ve onlar beni 1 yıl götürür,eger kendim yurtışına çıkarsam da mutlaka AXE ürünleri alırım.
Çok tuhaftır ki ,Türkiye'da marketlerdeki AXE ürününe merak edip bakmıyorum bile çünkü AXE 'in aldığım bir iki ürünün orijinalinin kalitesinden çok uzak olduğunu farketmiştim ve hayal kırıklığı yaşamıştım. AXE , Türkiye'de hem kalitesi ve hem de markanın temsiliyle eğreti bir yerde duruyor ve ürünlerini tanıtamıyor...Sanırım bunun da sorumlusu en başta lisansör olduğunu düşündüğüm şirkettir.