25 Eylül 2007 Salı

Media Markt açılış izdihamı

Ben sosyolog değilim, dolayısıyla Vatan Computer izdihamını da ancak kendimce açıklığa kavuşturabilmiştim. Ancak Media Markt açılışındaki izdihamın Türk insanının teknolojiye açlığından dolayı mı, yoksa ucuz buldum alayım elimde dursun mantığıyla mı bağdaştıracağımı tam olarak bilemiyorum.
İnsanlar kalkıp sahurlarını kapının önünde yapmışlar. Dün gece, bir grup insanın bu iş için organize olduğu haberini aldım ve tek tük insan kapıda bekler sanıyordum, ancak kalabalığın içinde başörtülü teyzeler, koca koca amcalar görünce bunun yalnızca "geek" diye tabir edilen teknoloji meraklıları olmadığını gördüm. Görüntüler video'da...



Media Markt böyle bir izdihamın yaşanacağını hesaba katmış, kalkmış folklor ekibi getirmiş bekleyen insanları eğlendirmek için. Hoş, ancak arkada kalanlar görebilsin diye bir de projeksiyon kurmaları akıllıca olurdu. Bu bile oldukça farklı bir yaklaşım. Bu tutumuyla insanları düşündüğünü gösteren şirket, mağaza içindeki sızıntıyı hesaba katamamış olsa gerek. Mağaza personeli içerideki ürünleri önceden tanıdıklarına bir şekilde satmış olacaklar ki, video'da da görüldüğü üzere insanlar haklı olarak isyan etmekteler.

Ben Türkiye sınırları dahilinde hiç bir yerde, hiç bir sektörde ya da hiç bir kampanyada bu denli büyük izdihamlar, kuyruklar ve bekleyişler görmedim. Kişi başı gelir düzeyi bu kadar düşük olan milletimin teknolojiye ne kadar büyük hevesi, arzusu ve iştahı varmış ki böylesi indirimler izdihamlara sebep oluyor? Gıda ürünleri, kitaplar ya da giyimde böyle bir indirime gidilse aynı izdiham olur mu? Sanmıyorum.

Teknomarketlerin indirim yarışları sürdükçe, bugüne kadar hep yurtdışında (örnek: Japonya'daki Playstation 3 lansmanı) gördüğümüz izdiham görüntülerini artık sık sık ülkemizde de göreceğiz gibime geliyor.

Daha fazla görsel ve haber için buraya, buraya, buraya ve buraya.

3 yorum:

esrArengiz dedi ki...

ben de az önce Habartürk'ün sitesinde videoyu izliyordum. seninle paylaşacaktım ki sen çoktan yol almışsın :)

benim hafızam almıyor açıkçası. bunun sebebi şudur diyebilecek atmasyon bir fikir dahi üretemeyecek kadar durdu beynim.

bu konuyu etraflıca tartışsak burada. son dönemin en mühim meselesidir zannımca.

Eren Kumcuoğlu dedi ki...

TV8 haber bülteninde bu izdiham görüntüleri sosyolog bir profesöre soruldu, kendisi şöyle bir cevap verdi;
"Bunun adı tüketim çılgınlığıdır, insanlar kendi yaşam kaliteleri için hayati önem taşımayan ürünleri sadece ucuz diye satın almak için o çileyi çekmekteler, taksit ve kredi kartları da bunu tetiklemektedir."
En enteresan saptama ise şuydu bence;
"Bu bir davranış bozukluğudur ve tedavi edilmesi gerekir."

Ben eminim ki evinin geçimini kredilerle, bir kartı başka bir kartla kapatarak sağlayan insanlar dahi vardır orada. Örneklerini çevremde görüyorum, kart borçları milyarları bulurken lüks tüketimlerinden hiç bir şey kesmeyen insanlar...
Davranış bozuluğu saptaması gerçekten doğru gibi görünüyor.

h k dedi ki...

Davranış Bozukluğu hafifi bir tanımlama bence, psikopatlık belki:)